FSC opublikowało nowy standard dotyczący korzystania ze znaków towarowych FSC: FSC-STD-50-001 (V1-0) Requirements for the use of the FSC trademarks by Certificate Holders.
Nowe przepisy dotyczące znaku towarowego wejdą w życie 1 marca 2010 roku. Posiadacze certyfikatu mają czas na dostosowanie się do nich i podpisanie umowy licencyjnej najpóźniej do 31 grudnia 2010 roku.
Posiadacze certyfikatu, którzy mają zapas etykiet FSC i materiałów promocyjnych z logo FSC, na które została wydana aprobata i spełniają dotychczas obowiązujące wymogania norm FSC-STD-40-201 i FSC-TMK-50-201, mogą być nadal używane i rozprowadzane, ale nie mogą być już dodrukowywane.
W myśl nowych przepisów od posiadaczy certyfikatów wymaga się korzystania ze związanego ze znakiem towarowym kodu licencyjnego, który zostanie im udostępniony po podpisaniu nowej umowy licencyjnej. Od momentu podpisania umowy posiadacze certyfikatu będą mogli korzystać z nowych, dostosowanych do własnych wymogów etykiet, dostępnych za pośrednictwem Portalu Posiadaczy Certyfikatu. Nowe wzory etykiet będą dostępne od 1 marca 2010 roku.
Nowe przepisy wprowadzają kilka znaczących, pozytywnych zmian. Wymogi dotyczące etykiet produktowych i pozaproduktowych zostały wraz z zasadami graficznymi włączone do jednego standardu. W nowym standardzie dotyczącym znaku towarowego pojawiły się też ilustracje, ułatwiające zorientowanie się w najważniejszych zagadnieniach.
Podobnie jak dotychczas, nowe przepisy dotyczą trzech głównych typów etykiet produktowych: FSC-100%, FSC-MIX (termin zastępujący Surowce Mieszane) i FSC Recycled. Jednak obecnie trzy różne etykiety dla Surowców Mieszanych zostały zastąpione przez jedną etykietę MIX, uzupełnioną o standardowe oświadczenie „z odpowiedzialnych źródeł“. Oświadczenie dotyczy mieszanek składających się z materiałów spełniających wymogi kontroli pochodzenia produktu FSC, takich jak Czyste według FSC (FSC-Pure), Drewno Kontrolowane FSC i surowce pochodzące z recyklingu. Ponadto istnieje opcja uzupełniania nowych etykiet o wzmiankę określającą typ certyfikowanego materiału, np. „papier“.
Opcja ta staje się wymogiem w przypadku, gdy istnieje ryzyko pomylenia certyfikowanego składnika z niecertyfikowanym materiałem wchodzącym w skład produktu lub opakowania.
FSC wprowadza także standardowy wzór etykiety pozaprodutkowej, tak zwany „panel promocyjny“. Wzór panelu pozaproduktowego jest wizualnie podobny do etykiety produktowej i zawiera te same opcje kolorystyczne: zielony na białym tle, biały na zielonym tle, czarny na białym tle i biały na czarnym tle. Kolejną innowacją jest wprowadzenie mini etykiet, używanych w sytuacji, gdy pozostająca do dyspozycji przestrzeń jest ograniczona.
Najbardziej znaczącą zmianą jest wprowadzenie nowych symboli zabezpieczenia znaku towarowego. Zgodnie z nowymi wymogami symbol praw autorskich zostaje zastąpiony przez symbol zarejstrowanego znaku towarowego ® lub symbol TM (w indeksie górnym). Jak poprzednio, symbol stanowi zintegrowaną część logo FSC, jednak zgodnie z nowymi przepisami logo pojawi się w dwóch wersjach. Ponadto symbol musi pojawiać się po znaku towarowym „FSC“ lub „Forest Stewardship Council“, gdy znak ten zostaje użyty w dowolnym rodzaju tekstu po raz pierwszy. Wybór konkretnego symbolu zależy od kraju przeznaczenia oznakowanych produktów lub materiałów promocyjnych. Inną ważną zmianę stanowi nowy wzór etykiety i logo, zawierający kod licencyjny znaku towarowego zamiast numeru certyfikatu.
FSC podjęło ogromny wysiłek starając się usprawnić przepisy dotyczące znaku towarowego tak, aby pozwalały na nieuciążliwy proces zatwierdzania, jednocześnie zapewniając maksymalną ochronę znaków towarowych. Przepisy zostały ponadto dostosowane do nowych sytuacji, które pojawiły się w wyniku certyfikacji szerszej gamy produktów i w związku z tym, że znaki towarowe są używane na większą skalę. Jesteśmy jednak zaskoczeni faktem, że tworzeniu nowych przepisów nie towarzyszyły zwyczajowe publiczne konsultacje ze stronami trzecimi. Mogłyby one znacząco przyczynić się do osiągnięcia optymalnych rezultatów.